Friday, January 9, 2009

Info Bateri 001

ada beberapa jenis bateri yg perlu kita tahu... antaranya :

1. Wet Charged Battery
2. Dry Charged Battery
3. Dry Battery

Wet charged battery ni ialah bateri yg kebanyakan nya dijual di semua kedai di malaysia ni... x kiralah apa spec bateri tu samada NS atau DIN.. bateri ni memang telah diisi dengan asid dan telah siap di charged dari pembekal cuma kita beli dan pasang kat kereta aje....

Dry charged bateri pulak ialah bateri sel kering yang perlu dibubuh asid dan dicharge selama lebih kurang 8 jam sebelum digunakan. kebanyakan bateri sel kering ni adalah dari golongan jenis DIN seperti DIN55R, DIN63L, DIN45L, DIN88L, DIN74L DIN100 dan byk lagi.... so kebiasanya kereta yang menggunakan bateri jenis ini ialah kereta Eropah.. dan sedikit dari korea.. kereta proton yang guna bateri jenis ini cuma Tiara (DIN55L) dan Gen-2 (DIN55R).

Fungsi bateri basah dan kering nie sama... cuma beza dari AH (Ampere Hour) setiap model bateri tersebut.

Dry Bateri ni pulak jarang digunakan pada kenderaan di Malaysia nie... antara sebabnya MAHAL....... yang membezakan dry bateri ni adalah carbon plate yang terdapat dalam bateri tersebut.....

ketahanan bateri adalah bergantung kepada penggunaan serta penjagaan bateri tersebut... kene selalu jaga air bateri... x de masalah Alternator atau wiring .... jika ada berlaku masalah ini bererti bateri tersebut akan lemah dan rosak.... kepada sesiapa yang pakar tu boleh lah check bateri menggunakan battery tester, multimeter atau hydrometer untuk mengetahui tahap voltage dan kandungan asid didalam bateri.

aku lagi suka guna bateri biasa berbanding dgn maintenance free... sebab bateri biasa ni senang nak check air serta mudah mengenal pasti kerosakan pada sel bateri tersebut....

No comments:

Post a Comment