Friday, January 9, 2009

Info Bateri 002 (Masalah Bateri ke?)


timing nak mati bila drive bukan disebabkan bateri.... fungsi bateri ni hanya untuk semasa start kenderaan.. bateri akan salurkan caj ke alternator dan alternator lah yang akan memainkan peranan membekalkan kuasa ke sistem enjin. itu sebab alternator kita mesti dlm keadaan baik supaya dapat menyalurkan kuasa yang dicaj dari bateri ke sistem enjin. kalu alternator kong bererti bateri kita pun akan kong sebab alternator x dpt menyimpan kuasa yang diambil dari bateri tersebut sebaliknya akan terus menyedut kuasa bateri sepanjang masa.

kalu sesaper x caya boleh try... hidupkan enjin (biar 10 minit untuk alternator charged) lepas tu cabut terminal bateri. (cabut terminal negative (-) dulu) kalau enjin mati bererti ada masalah pada alternator. enjin x kan mati walaupun terminal bateri dicabut semasa enjin running. hanya aksesori sahaja yg effect semasa terminal dicabut spr jam, radio dll....

so kalu rasa timing nak mati tu berkemungkinan kene tune balik enjin tu.... atau faktor yang lain mcm throttle body rosak atau kotor.... bila throttle body ni rosak atau kotor..enjin akan jerking atau rasa cam nak mati bila drive... mungkin jugak disebabkan pulley sensor yg kotor.... ini semua kene check semasa hantar servis kereta anda... tapi yang pasti bukan disebabkan oleh bateri...

No comments:

Post a Comment