Friday, January 9, 2009

Penjagaan Bateri

bateri ni banyak jenis... ada spec NS dan ada spec DIN...
biasanya kenderaan jepun guna bateri jenis NS.... mcm NS40, NS60/L, NS70/L.... yang kenderaan continental plak guna bateri spec DIN.. cam DIN45, DIN55L/R, DIN66, DIN88, DIN74 dan byk lagi....

harga bateri kat luar ni berbeza-beza walaupun model yang sama disebabkan plate didalam bateri tersebut... ada yang jual cam NS60 13plate dan ada plak NS60 11plate... itu yang kita nak kene tau.... jgn kene tipu....

bateri ni plak ko x leh letak atau simpan kat atas lantai nanti dia cepat low charge..... kene letak atas papan...

jangka hayat bateri ni biasanya kilang bagi setahun je untuk petrol dan 6 bulan untuk diesel.... tapi kalu kita pandai jaga boleh cecah ke 2 atau 3 tahun.... aku x pernah jumpa lagi bateri yang boleh tahan lebih dari 3 tahun...

penjagaan bateri ni penting... antaranya:
1. pastikan enjin dipanaskan selama 5 minit setiap kali anda menghidupkan enjin untuk memastikan alternator dicaj...
2. jangan pasang air-cond atau radio jika enjin tidak dihidupkan...
3. jangan pasang power-amp yang berlebihan...
4. jangan pasang aksesori yang berlebihan..
5. pastikan air bateri ditambah atau diperiksa setiap sebulan atau 2 bulan sekali...
6. jangan bubuh air bateri yang berlebihan...

pasal ada serbuk putih yang melekat kat terminal tu disebabkan oleh aisd bateri yang keluar... benda ni boleh dihilangkan... cuma anda kene curah air panas pada terminal yang ada serbuk putih tu... nanti dia hilang.. kalu nak taruk gris pun boleh....

bab harga bateri DIN55 tu plak bergantung pada ko lah.. nak beli yang mana... banyak jenama kat pasaran ni.. dan harga dia x banyak beza sangat... cuma nak diingatkan yang harga bateri dah naik lagi 15% ....

No comments:

Post a Comment